Het versturen van mail en digitale berichten is zo vanzelfsprekend dat je er bijna niet over nadenkt. We mailen en appen elkaar terwijl we op de trein staan te wachten, even snel bij de koffieautomaat, voorafgaand aan een vergadering of onder het koken.

Wat nu als die vanzelfsprekendheid wordt onderbroken door de gevoeligheid van de informatie die je wenst te versturen? Het was de vraag die mij vanuit de zorgsector het meeste werd gesteld: hoe mail ik veilig met mijn cliënten of mijn collega’s? Er werden talloze work-arounds verzonnen: van extra wachtwoorden op zip bestanden tot het volledig verlaten van de digitale wereld en weer ouderwets communiceren per brief (die vervolgens wel eens zoek raakte in de post).

En daarom van harte welkom, nieuwe norm NTA 7516! Sinds 15 mei 2019 is er eindelijk een norm die duidelijke handvatten geeft voor de kwestie hoe men veilig digitale berichten kan versturen binnen de zorg. Want ja! Dat kan, en nee, dat hoeft niet ingewikkeld te zijn voor de professional.

Sterker nog, de norm geeft allerlei richtlijnen om de professional zoveel mogelijk te faciliteren: zo moeten zij met minimale inspanning een bericht kunnen opslaan bij een dossier en vraagt de norm om security by default: is de optie aanwezig om berichten veilig te versturen? Dan zal deze altijd als standaard optie aan moeten staan. Daarnaast moet de ontvangende partij ook altijd veilig kunnen antwoorden op de verzonden mail en moeten ze het bericht door kunnen sturen naar bijvoorbeeld een mantelzorger.

Is de richtlijn daarmee ook eenvoudig geïmplementeerd? Ik vrees van niet. Zoals in de norm zelf al beschreven staat: ‘Veilig communiceren is een complexe kwestie en ook NTA 7516 is geen ‘lichte kost’.’ Deze richtlijn betekent namelijk veel werk aan de winkel voor de communicatiedienstenaanbieders en ICT afdelingen. Maar het toekomstplaatje dat hiermee wordt geschetst is zeer welkom!

De NTA 7510 is verkrijgbaar via de NEN website en via werkenmetnen7510.nl