Inmiddels is heel Nederland al een aantal weken aan het thuiswerken. Sommige organisaties hebben de overstap heel gemakkelijk gemaakt, andere organisaties hebben wat meer moeilijkheden ervaren met de digitale transformatie. Het is goed om na een paar weken even de balans op te maken en te kijken waar verbetering mogelijk of zelfs nodig is. Om u hierbij te helpen hebben wij 5 tips voor uw organisatie.

 

Tips voor organisaties:

    1. Het gebruik van gratis video-conferencing, opslag en andere ‘samenwerk-programma’s’:

      Gratis is per definitie niet goed. Van veel applicaties zijn de verdienmodellen onduidelijk, en de koppelingen die ze hebben nog onduidelijker. De applicatie Zoom kwam nadrukkelijk in het nieuws. Veel gegevens worden gedeeld met Facebook en/of Google. Als u deze gratis applicaties toch wil inzetten: wees er bewust van dat u het product bent. De ontvanger kan meelezen, meeluisteren of meekijken. Of alle drie. En al uw gegevens verkopen.

    2. Multi factor authenticatie

      Laat uw werk zoveel mogelijk via beveiligde omgevingen zoals citrix of via een inlogomgeving met Multi factor authenticatie verlopen. Hiermee wordt externe toegang beperkt tot geautoriseerde personen. Het voordeel met Multi factor authenticatie is dat als inloggegevens van medewerkers op één of andere wijze bekend worden het niet voldoende is om toegang te krijgen tot het (primaire) systeem.

    3. Middelen

      Het heeft de voorkeur dat medewerkers gebruik maken van door de organisatie verstrekte middelen, dus een iPad, laptop of ander apparaat. Dit voorkomt dat medewerkers op hun eigen computer of apparaat met mogelijk minder strikte of zelfs geen ingeregelde beveiliging werken. Oh, en zet dan ook even ‘aan’ dat het gebruik van een wachtwoord verplicht is. En installeer een applicatie zoals bitlocker.

    4. Vergaderingen

      Als er vergaderingen zijn op afstand, let dan goed op welke applicatie hiervoor wordt gebruikt. Wij gebruiken zelf zoveel mogelijk Microsoft Teams. Maar er zijn ook veel (gratis) alternatieven waarbij het onduidelijk is hoe ze omgaan met de verwerkte persoonsgegevens. Het gaat tenslotte om camerabeelden en gesprekken waarin mogelijk gevoelige situaties worden besproken. U wilt toch zeker niet dat deze gegevens op straat komen? Kies een partij die (bewezen) goed omgaat met uw gegevens.

    5. Phishing

      De afstand tussen uw medewerkers zijn groter geworden en iedereen werkt nu vanuit huis. Uw medewerkers zullen nu minder alert zijn op phishing en hierdoor zijn ze dus een potentieel doelwit voor criminelen. Blijf uw medewerkers op de hoogste stellen van de gevaren van phishing en wat ze moeten doen als ze slachtoffer zijn geworden. Zelfs bij twijfel moeten ze contact opnemen met de ICT-afdeling.

Dit zijn slechts een paar tips die wij uw organisatie hebben gegeven. Ga hiermee aan de slag, dan komt uw organisatie zonder problemen de crisis door. Loopt u tegen vraagstukken aan, neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!