Stelt u zich eens voor: u ontvangt een mail van een collega waarvan u niet helemaal snapt waarom u die ontvangt, of u krijgt een bericht op Facebook van een oude bekende met een link naar oude foto’s. In eerste instantie hoeft hier natuurlijk niets achter te zitten. Toch zit een ongeluk in een klein hoekje en kunnen hackers al met één geslaagde poging veel waardevolle informatie stelen. Deze risico’s bestaan zowel privé als op het werk.

Wantrouwen

Veel mensen vinden het vervelend of ongemakkelijk om openlijk te twijfelen aan de oprechtheid van een bericht. Dit kan namelijk de indruk geven dat de collega of oude bekende niet wordt vertrouwd. Het komt dan ook niet vaak voor dat er (op een andere manier) contact wordt gezocht om het eerste bericht te verifiëren. Hackers weten dit maar al te goed en maken hier dan ook dankbaar misbruik van. Hetzelfde geldt voor machtige instanties zoals banken, vanuit wiens naam hackers ook regelmatig phishing berichten versturen. Consumenten durven niet te twijfelen aan de echtheid van berichten van belangrijke instanties.

Blijf alert

Uw goede vertrouwen zou u of uw organisatie zomaar veel schade kunnen toebrengen. Wij stellen dan ook dat het belangrijker is om toch even naar die collega toe te lopen om te checken of dit een oprechte mail voor u is, dan dat u in de val van de hacker loopt. Durf sceptisch te zijn! Uiteindelijk zullen uw collega’s uw alertheid waarderen en wellicht ook bij zichzelf te rade gaan of de mail niet anders zou moeten worden geschreven. Kijk ook goed naar de afzender van een bericht. Soms wordt bijvoorbeeld .nl vervangen door .nI met hoofdletter i in plaats van een kleine letter L. Dit verschil is haast niet zichtbaar waardoor u denkt dat de afzender correct is.

Kennis opdoen

De informatie die hackers buitmaken kan worden gebruikt voor verschillende typen fraude. Kijk voor een overzicht eens op de website van de Nederlandse Fraudehelpdesk. Dit is een (particuliere) organisatie die de Nederlandse overheid helpt in het registreren van fraudemeldingen. Door het volgen van de nieuwste ontwikkelingen hopen ze burgers en bedrijven te behoeden voor fraude, en hen weerbaarder te maken. Het initiatief veiliginternetten.nl is een samenwerking van de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven. Zij zijn recentelijk de campagne Eerst checken, dan klikken gestart om mensen weerbaar te maken tegen online fraude.

Ervaringen delen

Vraag collega’s eens naar hun ervaringen met phishing. Krijgen zij wel eens smsjes van een bank, facebookberichtjes met vreemde links of emailtjes met bijzondere verzoeken? Maak phishing eens onderwerp van gesprek en deel uw ervaringen. Zo leert u verschillende vormen van phishing kennen en doordat u er samen over praat neemt u ook een deel van de barrière weg om over het onderwerp te beginnen wanneer u een email niet vertrouwt.

Werken aan weerbaarheid

Audittrail biedt al langere tijd middelen aan die organisaties helpen bewustwording en weerbaarheid rondom online fraude te creëren. Denk bijvoorbeeld aan een phishingtest of een (whatsapp) smishingtest. Mocht u zelf aan de slag willen met het weerbaar maken van uw organisatie kunt u eens vrijblijvend contact met ons opnemen.